Med dröm om en bättre värld
Hennes arbete påverkar nästan allas vår vardag. Som miljöstrateg på Västtrafik jobbar Hanna Björk för att få oss att resa mer tillsammans – och se fördelarna med det.
– Min drivkraft är att göra världen lite bättre, säger hon.
Fågelkvitter och ljudet av fotsteg och småprat. I centrala Göteborg – år 2037 – är det ganska tyst. De bullrande bussarna har ersatts av självkörande fordon som drivs av el och de få bilar som kör genom staden är också eldrivna. Luftkvaliteten är betydligt bättre än idag och bullernivån har sjunkit dramatiskt. Från Kungälv och andra kranskommuner har elbussarna fått en egen upphöjd plattform i mitten av motorvägen och slussar snabbt pendlare till och från stadskärnan. Dessa bussar kan dessutom anpassa storlek efter antal resenärer genom att koppla på extra vagnar i rusningstrafik. Det har också blivit lättare för invånare att bosätta sig längre från city då förarlösa bilar eller elcykel ersätter buss på den sista sträckan utanför tätorterna.
Är framtidsvisionen av Göteborg för bra för att vara sann? Nej, inte om man ska tro Hanna Björk.
– Hot mot visionen? Nej, det kan inte finnas några. Det finns inga andra alternativ än att vi reser mer tillsammans och att trafiken elektrifieras. Vi vill ju ha städer där det går att flanera och sätta sig ner för en fika, inte en stad som dränks av buller, vägar och parkeringsplatser, konstaterar hon.
Just elektrifieringen av kollektivtrafiken är en av de största utmaningarna som Västtrafik står inför de kommande åren. Den påverkar trafikplaneringen i många led och innebär ett helt nytt sätt att se på trafiken. Var ska fordonen laddas? Hur ska linjerna dras för att laddningen ska räcka? Var ska depåerna finnas? Var ska fordonen parkeras? Och inte minst frågan om vem som ska bygga och äga vad? Det är några av frågorna Hanna Björk har på sitt skrivbord och arbetar för att lösa just nu. Här är också FN:s hållbarhetsmål en viktig ledstjärna. De globala målen lyfts in i Västtrafiks allt arbete och särskilt mål nummer 11, Hållbara städer och samhällen, är centralt. I detta mål ingår kollektivtrafiken och målet att minska dess klimat- och hälsopåverkan.
– Då handlar det inte bara om vad Västtrafik gör konkret utan också om att få människor att ställa bilen och åka tillsammans. Vi jobbar aktivt med det och våra kampanjer att låta människor åka gratis några veckor för att prova brukar ge jättebra resultat.
Som miljöstrateg på Västtrafik målar alltså Hanna Björk en hel del med stora penseldrag men hon har även många projekt på kortare sikt. Det kan handla om allt ifrån att nya upphandlingar av fordon sker med ett hållbarhetsfokus till att kaffet som köps in till Västtrafiks arbetsplatser är miljömärkt. Dessutom har hon ett nära samarbete med sina kollegor på Skånetrafiken och SL, Stockholms lokaltrafik, samt dess motsvarigheter i de andra nordiska huvudstäderna.
– Vi är ju inte konkurrenter utan delar erfarenheter och lär av varandra, säger Hanna Björk. Det här jobbet är verkligen otroligt varierande och spännande.
Vad är din drivkraft?
– Att varje dag gå till arbetet och jobba för att göra världen lite bättre. Det är häftigt att få jobba med något som påverkar så många i deras vardag, säger Hanna Björk. Folk har också mycket synpunkter på Västtrafik, både positiv och negativ kritik, vilket visar hur betydelsefulla vi är i människors liv.
Idag är det svårt att föreställa sig ett svenskt företag, oavsett bransch, som inte har miljö och hållbarhet på agendan. Så har det inte alltid varit. När Hanna Björk fick upp ögonen för ämnet var miljöfrågor något som lite raljerande lämnades åt fältbiologer och trädkramare.
– Jag hörde inte till någon av dem. Men jag gjorde ett arbete om växthuseffekten redan på högstadiet och blev väldigt intresserad av vad vi människor gör mot naturen och vilka konsekvenser det får.
Efter det var hennes väg given. Efter samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och ett tekniskt basår på Chalmers tog Hanna Björk en masterexamen i miljövetenskap vid Göteborgs universitet. Via jobbet på en logistikfirma, en tjänst på Trafikkontoret i Göteborgs Stad samt arbete som konsult, kom hon till Västtrafik 2008, först som miljösamordnare, sedan 2012 i rollen som miljöstrateg.
– För mig är det viktigt att göra saker som känns rätt. Jag är driven och målinriktad och gillar samarbeten, att kunna dela med sig och få inspiration av andra. I framtiden skulle det vara roligt om jag också kunde ha någon form av mentorsfunktion.
Hanna Björk lever som hon lär. Hon åker kollektivt, källsorterar, försöker att inte slänga mat och undviker att flyga så långt det är möjligt. Samtidigt som hon värnar om naturen passar hon också på att njuta av den.
– Jag är uppvuxen på landet och bor också idag ganska lantligt. Det är verkligen mitt vattenhål att bara gå ut i skogen och gå. I somras var vi hela familjen och fjällvandrade och tältade i Abisko, det var helt fantastiskt.
Hanna Björk
Ålder: 42
Yrke: Miljöstrateg på Västtrafik
Utbildning: Masterexamen i miljövetenskap från Göteborgs universitet.
Bor: Ytterby
Familj: Sambo och tre söner.
Gör på sin fritid: Vistas i naturen. ”Jag älskar allt från att vandra i fjällen till att gå skogspromenader och plocka svamp.”
Reser: Alltid kollektivt. ”Jag åker tåg till jobbet och tåg till Stockholm och Malmö. Jag gillar att åka tåg.”