Anna-Clara Rönner och Magnus Rönnberg är snart färdiga lärare.

Snart färdiga lärare

Det har varit ett intensivt år för Anna-Clara Rönner och Magnus Rönnberg, men nu närmar de sig slutet. Om bara någon månad är de färdiga lärare, redo att inspirera och förhoppningsvis väcka passionen för naturvetenskap hos barn och ungdomar.
– Redo att ge dem naturvetenskapligt flow, säger Anna-Clara Rönner och skrattar.

Anna-Clara och Magnus är två av studenterna i den allra första kullen på programmet Alternativ KPU (kompletterande pedagogisk utbildning). Utbildningen är ett snabbspår för redan ämneskunniga naturvetare att bli lärare, och på bara ett år blir de ämneslärare med behörighet att undervisa i högstadiet eller på gymnasiet beroende på vilken inriktning de valt.

De lockades av att utbildningen bara var ett år lång, men också av att den vände sig särskilt till de som redan hade en examen inom just naturvetenskap.
– Jag har egentligen alltid velat bli lärare, men det är först nu när barnen är tonåringar som jag känner att det passar, säger Anna- Clara Rönner.

HON HAR EN BAKGRUND inom forskning och utveckling, och har bland annat disputerat i mikrobiologi vid Göteborgs universitet. Strax efter årsskiftet kommer hon att vara färdig gymnasielärare med behörighet att undervisa i kemi i kombination med ytterligare ämnen som matematik eller biologi.

– En stor drivkraft för mig är att få dagens ungdomar mer intresserade av naturvetenskap. Om vi vill fortsätta att vara en forskningsnation så kan vi inte dra ner resurserna på gymnasiet eller på universitet och högskolor– det behövs fler duktiga ungdomar som vill bli kemister och matematiker.

Magnus Rönnberg har en civilingenjörsexamen i bagaget, och är sedan tio år tillbaka egenföretagare. Läraryrket lockade med sin mer strukturerade arbetstid, och planen är att kombinera en högstadielärartjänst med arbete i det egna företaget.
– Jag kände att det vore perfekt för mig. Att ta reda på hur man lär sig och lär ut till andra är något av en passion, säger Magnus Rönnberg.

ALTERNATIV KPU HAR en hög utbildningstakt, och upplägget är lite annorlunda jämfört med den ordinarie lärarutbildningen. En skillnad är att den verksamhetsförlagda delen av utbildningen inte är en separat del, utan varvas med teoretiska moment. På så sätt blir steget mellan teori och praktik inte så långt.

– Tanken är väldigt bra; att vi direkt kan diskutera vad som hänt i klassrummet på seminariet och tvärtom, säger Magnus Rönnberg.

De är också rörande överens om att det är en styrka i programmet, men att det samtidigt kräver oerhört mycket. Någon fritid har det inte varit tal om under året – all ledig tid har gått åt till att plugga.– Det gäller att vara medveten om det när man påbörjar utbildningen. Det hade varit bra att kunna förvarna omgivningen att man inte kommer att kunna vara lika tillgänglig på helger som tidigare, säger Anna-Clara Rönner.

I MITTEN AV JANUARI avslutas utbildningen, och det är dags för dem att lämna den ”bubbla” som de hävdar att de varit i sedan starten. Flera av deras kurskamrater har redan fått jobberbjudanden, och de ser själva med tillförsikt på framtiden. Behovet av lärare inom de naturvetenskapliga ämnena är stort, och de ser fram emot sin framtida yrkesroll.
– Att få väcka intresset och nyfikenheten för naturvetenskap.

Alternativ KPU

Läs mer om påbyggnadsprogrammet Alternativ KPU för dig som redan har en naturvetenskaplig eller teknisk examen på lun.gu.se/akpu